Taxi!

For English, scroll down 🙂

 

Ze rijden af en aan in Singapore. De taxi’s bepalen een deel van het straatbeeld door hun prominente aanwezigheid. Naast bussen en metro is dit het belangrijkste vervoermiddel in de stad en ik moet zeggen, ze zijn erg betaalbaar!

image

Er zijn verschillende soort taxi’s in Singapore, maar ze werken allemaal volgens hetzelfde model en met dezelfde prijzen. Dit is allemaal gereguleerd door de regering. Als de meter in de taxi niet aan staat riskeert de chauffeur een boete en zelfs gevangenisstraf. Onderhandelen over de prijs is niet nodig en zelfs verboden. Je hoeft hier niet bang te zijn dat je wordt opgelicht, zoals in andere (Aziatische) landen vaak wel het geval is.

Er zijn wat uitzonderingen in de prijzen voor de luxere taxi’s, die zijn natuurlijk duurder. Er zijn in alle taxi’s toeslagen als je in het spitsuur of ’s nachts reist enz.

Een taxichauffeur vertelde me ooit dat een taxi gedeeld wordt door twee bestuurders. De ene heeft de dagshift en de andere de nachtshift. Ze kunnen beiden 12 uur achter elkaar doorwerken. Er zit geen timer op die de chauffeur verplicht om elke twee uur een kwartiertje rust te nemen. Dat kunnen de meeste chauffeurs zich ook niet veroorloven. Ze betalen per shift ruim 200 dollar en willen ze rond kunnen komen, moeten ze minimaal 20 ritten per dag rijden!

Er bestaan verschillende apps om een taxi te boeken (je kunt ook nog steeds gewoon bellen). De apps geven een signaal aan taxi’s in de buurt die de rit kunnen accepteren. Je krijgt in je app dan keurig te zien waar je taxi zich bevindt en hoelang hij er nog over doet om bij je te komen. Je betaalt door te boeken wel een toeslag van een paar dollar.

Door dit geintje zijn chauffeurs zo nu en dan afgeleid van het rijden. Hoewel bellen en berichten sturen ook hier verboden is onder het rijden, mogen ze wel ritten accepteren als de telefoon zich maar bevindt in een daarvoor bedoelde houder.  Maar door deze app, is het wel mogelijk voor alle verschillende taxibedrijven om ritten te accepteren en met bellen is er slechts één die kan kijken of een taxi beschikbaar is.

Je kunt ook gewoon langs de straat gaan staan. De kans is groot dat er een taxi met een groen bordje langs komt. Je kunt deze aanhouden en instappen. Lukt het niet op de hoek van waar je je bevindt, zijn er ook genoeg taxi wachtplaatsen in de stad, waar je keurig in de rij kunt gaan staan tot een lege taxi je meeneemt.

IMG_6843

In de spitsuren en als het regent is het een ander verhaal. Dan wil iedereen een taxi en is het knap lastig om er één aan te houden of te reserveren. Met regen willen veel chauffeurs niet rijden in verband met het hogere risico op het maken van schade die voor eigen kosten is…

Om diezelfde reden hebben veel taxichauffeurs een kleine camera voorin hangen die de toestand voor de auto opneemt. Zo kunnen chauffeurs altijd aantonen of een ongeluk al dan niet hun fout was.

Italianen rijden als gekken, in Azië neemt men het over het algemeen ook niet zo nauw met de verkeersregels (als die er al zijn), maar in Singapore gaat het allemaal redelijk netjes. Velen zijn echter niet zo goed in het rijden met constante snelheid. Ondanks een training eerder dit jaar, lijken veel chauffeurs te denken dat je zuiniger rijdt als je een dot gas geeft en daarna weer uit rijdt. Een ‘schokkende’ ervaring achterin…

Omdat mijn blog redelijk fotovrij is dit keer, nog een paar jaloersmakende foto’s van ons fantastische weekend in een private villa op Bali. Was dat even afzien!

 

image

image

image

 

 

They come and go in Singapore. Taxis are a big part of the streetscape because of their prominent presence. Besides busses and trains (MRT) is it one of the most important ways of transportation in the city and I have to say, the prices are very reasonable!

Singapore has different kinds of taxis but they all work in the same way with the same rules and the same prices. Everything is regulated by the government. If the fare meter doesn’t work, the driver risks a fine and maybe even imprisonment. Negotiate about the price is not needed, it’s even not allowed. Don’t be scared of being ripped off as is common in other (Asian) countries.

There are some exceptions for the more luxurious taxis, they are, indeed, more expensive. In all taxis you pay an extra fee if you travel in rush hours or during the night etc.

A taxi driver once told me a car is shared by two drivers. One works during daytime, the other during the night. They can both work 12 hours in sequence. No timer to tell the driver to rest once in a while. Most drivers can’t afford to do that either, because they pay more than 200 dollars and if they want to make some money, the need to have at least 20 rides a day!

There are a lot of different apps to book a taxi (you can also just call). The apps give a sign to nearby drivers who can accept the ride. You can see the location of the taxi in your app and how long it will take to pick you up. When you preorder a taxi, you pay a fee.

Sometimes these apps mean the drivers are distracted from driving. Although calling and texting is not allowed while driving in Singapore (as it is in The Netherlands), it is not against the law to accept rides as long as their phone is mounted on a holder. But, because of these apps, all taxis (from all companies) have the same change to find a ride and by calling, only one company can accept your order.

You can hold a taxi on the street as well. You have a big chance to find a taxi with a green sign. You can hold it and get in. If it doesn’t work out that way, you can go to a taxi stand where free taxis drive by to pick you up.

During rush hour and when it rains, it’s more difficult to find a taxi. Everybody wants to have one and it’s not easy to preorder a taxi either. A lot of drivers don’t want to drive during the rain because of the higher risk of accidents. They need to pay the damage themselves.

For the same reason, a lot of taxis have a small camera in the front to record what happens in front of the car. Drivers can demonstrate that an accident was, or wasn’t their fault.

Italian people drive crazy, in Asia they are not very keen on traffic rules (if they have some), but in Singapore, traffic is quite gentle. But a lot of drivers are not good at driving at constant speed. Despite the training earlier this year, a lot of drivers seem to think it’s more economical to step on the gas and let it go. A ‘shocking’ experience at the back…

Because my blog didn’t have a lot of pictures this time, I’ll show some jealous making pictures from our amazing weekend at Bali in a private villa. That was a bad time!